گروه ورزشی: تغییرات سازمان ورزش در حالی که بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی تا مسابقات آسیایی گوانگجو با مشکلات مالی و مدیریتی زیادی روبه‌رو هستند می‌بایست در هدف‌گذاری کمیته المپیک کاروان ورزشی ایران رتبه ششمی مسابقات دوحه را به چهارمی ارتقا دهد.

در این میان همین مسئله نیز اختلافی را میان مسئولان جدید سازمان ورزش و کمیته المپیک به وجود آورده است. از سوی دیگر بهرام افشارزاده، دبیرکل کمیته المپیک  با تشریح فعالیت‌های کمیته‌ ملی المپیک، در راه موفقیت در گوانگجو تاکید کرد که کسب جایگاه چهارم در رقابت‌های آسیایی سخت اما در دسترس است. او می‌گوید که به 22 میلیارد تومان بودجه برای اعزام کاروان ایران به گوانگجو نیاز است.

اختلاف دیدگاه مسئولان سازمان ورزش با رئیس کمیته المپیک که بیش از این خود در راس سازمان تربیت بدنی بوده است، این روزها در گفت‌وگوهای رسانه‌ای آشکار شده است؛ جایی که حمید سجادی معاون توسعه قهرمانی سازمان ورزش می‌گوید: «سال آینده همین موقع باید بازی‌های آسیایی گوانگجو را بررسی کنیم و امیدوارم طوری عمل نکرده باشیم که بعد از 30 سال از کورس دیگر کشورهای آسیایی عقب بمانیم. علی‌آبادی طوری برنامه‌ریزی کرده بود تا در آسیا به مقام سوم برسیم اما پس از اینکه دیدند این کار سخت است، گفتند چهارمی آسیا هم خوب است اگر چه رسیدن به چنین جایگاهی هم کار ساده‌ای نیست.

در دوره قبلی، ما 48 مدال کسب کردیم و اگر در این دوره همه مدال‌های دوره قبل به طلا هم تبدیل شوند ما نمی‌توانیم مقام سوم را به دست آوریم.»در این میان دبیرکل کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه لازم است بازیکنان هر رشته برای اعزام به مسابقات آسیایی و جهانی رکورد داشته باشند، گفت: «رشته‌هایی که رکورد دارند را در سه مرحله رکوردبندی کردیم و رکوردها در دو قسمت (بازی‌های آسیایی و المپیک) طبقه‌بندی شدند.

براساس جدول رکوردبندی، فقط ورزشکارانی به گوانگجو اعزام خواهند شد که تا آخرین مرحله رکوردگیری‌ (دو ماه قبل از اعزام) بتوانند رکورد خود را به رکورد سومی دوحه قطر برسانند. در واقع فقط افرادی را به مسابقات اعزام می‌کنیم که احتمال مدال‌آوری داشته باشند. کمیت مهم نیست و می‌خواهیم کیفیت کار را بالا ببریم.

مردم از بازی‌های آسیایی و المپیک، انتظار مدال دارند و فقط تیم‌هایی اعزام می‌شوند که به رکوردهای آسیایی نزدیک باشند.» دبیرکل کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سئوال که در این شرایط تکلیف رشته‌هایی که هنوز در ایران به جایگاه آسیایی نرسیده‌اند، چه می‌شود و آیا فکر نمی‌کنید اعزام این رشته‌ها برای دوره‌های بعدی مفید باشد؟ تاکید کرد: «سعی می‌کنیم اینگونه رشته‌ها را تقویت کنیم. کار سختی است ولی می‌توان آن را انجام داد.

با برگزاری اردوهای مداوم و استفاده نیروها و مربیان دنیا، متدهای پیشرفته جهانی و استعدادیابی می‌توان این رشته‌ها را تقویت کرد.» وی ادامه داد: «در حال حاضر رشته‌های بسکتبال، بوکس، قایقرانی، دوچرخه‌سواری، شمشیربازی، جودو، تیراندازی، تکواندو، والیبال، وزنه‌برداری، کشتی و کاراته شانس مدال‌آوری دارند. فوتبال باید تلاش کند، در هندبال حداقل امید سومی داریم. به ووشو و شطرنج هم می‌توان امید داشت. درحال حاضر کارهای تدارکاتی اعزام را شروع و کارهای اجرایی را رصد کرده‌ایم.

برنامه‌ریزی‌ها کاملا مشخص است تا مجبور نباشیم لحظات آخر تصمیم بگیریم.» وی بازبینی دستورالعمل پرداخت حق‌الزحمه را از دیگر اقدام‌های کمیته ملی المپیک دانست. کمیته المپیک با بیش از  50 مربی خارجی در رشته‌های مختلف قرارداد امضا کرده است. افشارزاده در این مورد می‌گوید: «در‌حال حاضر 55 مربی خارجی داریم و باید از توانمندی این افراد، نهایت استفاده را ببریم. همچنین لازم است حق‌الزحمه آنها را به صورت منظم پرداخت کنیم.»

دراین‌باره که خیلی‌ها از نابرابری حقوق مربیان داخلی و خارجی گله دارند، او می‌گوید: «مربی باید تمام وقت باشد. اگر تمام وقت نباشد، تمام فکر و ذهن و کارش در جهت تقویت برنامه‌ریزی نخواهد بود و در نتیجه موفق نمی‌شود. وقتی مربی دوشغله باشد ذهنش شکسته می‌شود و وقتی فردی مسئولیت یک کار را برعهده داشته باشد، بهتر نتیجه خواهد گرفت.»

دبیرکل کمیته ملی المپیک خاطرنشان کرد: «در حال حاضر 2950 نفر در اردو حاضر هستند. پیش‌بینی می‌شود که بودجه لازم برای اعزام به گوانگجو، 22 میلیارد تومان، 2010 سنگاپور سه میلیارد و بازی‌های مسقط نیز 3 میلیارد تومان است.

در این مدت در 40 جلسه هیات اجرایی سعی کردیم برنامه‌ها را کاملا رصد کنیم و امیدوارم بتوانیم شاهد موفقیت ورزشکاران خود باشیم.» افشارزاده در خصوص قول مقام چهارمی برای ایران در بازی‌های آسیایی اظهار کرد: «پیش‌بینی تعداد مدال و جایگاه کشور در بازی‌های آسیایی و المپیک کار سختی است. به نظر من رسیدن به این رتبه مشکل است اما دور از دسترس نیست.

باید تیم کار کند و برنامه‌محور باشد. ما در نخستین دوره،‌ یازدهم شدیم، در دومین دوره به مقام هشتم رسیدیم و در سومین دوره، 17 مدال طلا، 15 نقره و 13 برنز کسب کردیم. اگر بعضی رشته‌ها بیشتر دقت می‌کردند به مقام سومی می‌رسیدیم. باید بدانیم که سایر کشورها هم ساکت ننشسته‌اند. تا ما به آنها برسیم و قهرمان شویم و مبارزه تنگاتنگی با سایر کشورها داریم.»

کد خبر 97207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز